lørdag den 18. august 2012

Mine designs - måske en udgivelse en dag ?

Jeg har i et par år gået med en lille designer drøm i maven, som gik på at designe noget brugbart strik til børn - nok mest fordi jeg selv er mor til to små dejlige piger :) Kort efter min farmors død i starten af juli sidste år kom inspirationen over mig et par dage i træk og jeg fik skitseret en masse lækre børnestrik. Jeg har kun taget modellerne fra den ene bog, for har en mere med også nederdele og kjoler. Men her har du mulighed for at se hvordan jeg sommetider arbejder mig frem i et stykke strik, når jeg får en idé - jeg er normalt ikke særlig god til på forhånd at tegne og skrive noget ned, fordi jeg som regl bare strikker og så kommer tingene lidt hen af vejen. Jeg har oftest en idé til en helhed, men sommetider sker der ændringer undervejs fordi tingene ikke helt fungerer som jeg først havde forestillet mig.

Men her er de så, så håber jeg blot at du kan lade dig inspirere :)

Jeg har taget udgangspunkt i nogle forskellige mønstre jeg har tegnet, som jeg så havde forestillet mig kunne strikkes i alle modellerne, så fx hvis der står bi bluse, så kunne den laves om til også at være en kløver, en ugle, en robot osv. Følgende tegninger til mine modeller er disse :

En firkløver.


En lille bi.


Eller som variation denne bi.


En stor bamse til midten af en bluse.


En lille bamse.


En stor ugle.


En lille ugle.


En bille.


En robot pige med strutkjole.


En robot dreng med seler.


En robot pige med hat og strutkjole - den virker lidt maskulin hatten, men det er meningen at den skal pyntes med fx perler eller broderi.


En robot dreng med Lille Per som inspiration.


En bluse med ribkanter i halsen, ærmerne og forneden på blusen og med en lomme med ribkanter. På lommen skal der så broderes en stor bi.


En bluse med ribkanter på halsen, ærmerne og forneden på blusen og med små bier i det lodrette korte stykke, hvor pilen er. Selve kroppen på bien vil jeg strikke og så vil vinger og følehorn blive broderet på og perler eller knapper som øjne og mund.


En bluse med ribkanter og striber på ærmerne i enten ribstrik eller perlestrik. På forstykket eller bagstykket skal kroppen af én stor bi strikkes og vinger og følehorn broderes.


En bluse med én stor bi på ryggen med strikket krop og broderet vinger og følehorn, ribkant i halsen, ærmerne og forneden på blusen, lomme med ribkant på forstykket og en lille lomme med ribkant foroven på venstre ærme.

Bluse med lille ribkant forneden på blusen og halsen og brede ribkanter i ærmerne. Med striber igennem hele blusen som skal starte nedefra med lang afstand imellem for gradvis at være tættere og tættere på hinanden oppe ved halsen. Det første stykke efter ribkanten forneden på blusen skal der strikkes små kroppe og bagefter broderes vinger og følehorn til bier.


Bluse med brede ribkanter i halsen, ærmerne og forneden på blusen men med en twist, idet der strikkes en anden farve ind imellem ribben. Det brede midterstykke med pilen strikkes kroppen på små bier og følehorn og vinger broderes.

Bluse med ribkanter, lodrette striber hvor små bier broderes på striberne. Midterstykket strikkes og broderes én stor bi. Blusen strikkes i ribstrik, glatstrik ved striberne og midterdelen med den ene store bi - resten af blusen strikkes i perlestrik.

Bluse med brede ribkanter, tre striber på hvert ærme, en stor kløver på forstykket og knaplukning i begge sider ved skuldrene.


Bluse med lille ribkant efterfulgt af en stribe og forneden på blusen og ved ærmerne et glatstrikket stykke med små kløvere. Knapper i ribben og striben på ærmerne.


Bluse med brede ribkanter efterfulgt af en stribe og med firkantet hals i stedet for den traditionelle runde. Lomme foran med ribkant og lomme på øverste venstre ærme med ribkant foroven og en broderet kløver. En stor broderet kløver på ryggen og knaplukning på højre side af skulderen.


En bluse med meget meget brede ribkanter forneden på blusen og ærmerne, men noget mindre i halsen. Med små strikkede kløvere med broderet midterdel af kløveren og stilken på stykket efterfulgt af ribkanten. To lommer med tibkant øverst og knaplukning på venstre ærme og med knaplukninger på begge skulderer.


Denne bluse har jeg kaldt for en " overalls - bluse ", fordi den er opbygget som et par overalls til den raske dreng eller pige :) Blusen består af lille ribkant, seler som strikkes i samme farve som den nederste del af blusen - hvordan de skal laves har jeg et par idéer om, men skal afprøve hvilken der er bedst. Der skal være knapper foran og en lomme med en flap med knaplukning. Selve overalls delen er i glatstrik, hvor " blusen " indenunder er i perlestrik. Tror denne model kunne være en skøn drengebluse og gøre lykke - hvad tror du ???


En bluse med ribkanter og en stor bamse enten på forstykket eller bagstykket. Der kunne bygges videre på den og laves nogle små potespidser, så det så ud som om den kiggede ind over et plankeværk.


Men som sagt tænker jeg at mulighederne for den enkelte strikker skal være store, og derfor kan alle bluser strikkes med kløvere, bier, ugler, robotterne og bamserne. Og man skal kunne lege med det garn man nu har - selvom jeg nok mest vil strikke dem i bomuldsgarner, fordi små børn har det med at blive beskidte og så er det godt at kunne give strikket en god gang vask. Og så kan bomuldsstrik bruges året rundt, er let tilgængeligt for alle og fås ofte til billige penge, så alle kan være med. Mine modeller skal også give den enkelte strikker den frihed for at være lidt kreativ selv, som jeg plejer at være i en opskrift - derfor så jeg gerne at man fx kunne lege med magiske nøgler ( Charlotte Kaae stilen ), for at give det helt personlige præg eller komme perler, knapper og broderier på efter smag og behag. Alt efter hvor vild eller dæmpet ens model skal være. At muligheden for selv at tilføje noget på modellen er eksisterende som ved fx den sidste model med det store bamsehoved - at man strikker eller broderer nogle poter og laver det til et plankeværk den kigger over - måske broderer en lille sol ved den ene skulder eller nogle sommerfugle eller måske som en julebluse nogle snefnug. Mulighederne er mange og kun fantasien kan sætte grænsen for den enkelte strikker der kigger på mine modeller :)

Jeg håber at du har fundet inspiration og måske en dag kunne have lyst til at prøve at strikke en af mine modeller.







1 kommentar:

Dorthe sagde ...

- Det er så skønt at "skrible" mønstre! Dine er virkelig meget fine, - tak fordi du vil dele dem med resten af (blog)verdenen;-)
- Håber du får en dejlig søndag med en masse sol på;-)