torsdag den 15. august 2013

Pigernes regnbuekjoler


Eftersom en af pædagogerne i pigernes børnehave går på pension idag har jeg designet og syet en kjole til dem hver - synes da lige Lonni skulle fejres med manér og faldt bare over det lækreste stof i Stof 2000 i mandags, så det lå lige til mit højre ben at kreere disse to skønne kjoler til vores smukke pragtfulde piger.

De ville med glæde gerne stille op til mobilfotografering i børnehaven imorges.


Er det ikke nogle skønne stoffer i smukke farver - man bliver helt glad i låget af det. Normalt er jeg ikke så meget til Stof 2000 og deres stoffer, fordi jeg ikke synes der er så meget knald på farverne som ved Stof og Stil, men lige netop disse stoffer falder i min smag og så var de på udsalg - jeg fik 3 meter for en meters normale pris :)


Som udgangspunkt er kjolerne i samme to stoffer - altså ens stof foroven og ens stof forneden, og så er der et par få ligheder, men ellers er de forskellige.

Lauras kjole er med gule skråbånd og har fået et bindebånd i halsen lavet af samme materiale som trenserne til knapperne. Knapperne er grønne og hvide og der er flest grønne for at give en legende sjov effekt. Jeg har syet skråbånd rundt i livet og lavet en sløjfe med knap lige på midten. Skørtet er foran lavet i to læg ind mod midten. Skråbåndet i ærmerne er kørt med i syningen i siden. Modellen til kjolerne er min helt egen og er tegnet ud fra hovedet - ærmerne er lavet i forlængelse af kjolens overdel og der er derfor ingen syning til ærmer.


Skørtet bagpå kjolen er lavet med nogle små læg på midten af kjolen. Selve overdelen på Lauras kjole er klippet i et stykke.


Her ses noget tydeligere skørtet foran. Overdelen er syet med skråbånd og derefter er trenserne syet på og små stykker skråbånd er syet ovenpå som ekstra binding for at gøre trenserne mere holdbare. Jeg lukker knapperne ved at dreje trenserne to gange rundt, så de ikke så let går op når pigerne leger.



Mathildes kjole er med grønt skråbånd og som billedet her viser, så har jeg lavet en detalje i nakken på hver kjole, hvor jeg på et stykke skråbånd har broderet ordene : By Mathilde og By Laura. Jeg synes det var en sjov idé og gjorte deres kjoler mere private og deres helt egne :)
Mathildes overdel er klippet i to og syet sammen.


Bagsiden af Mathildes kjole - jeg har lavet fire store læg på skørtet bagpå og ved ærmerne har jeg lavet en lidt anden finesse end på Lauras, eftersom jeg har syet et stykke skråbånd i hver side af kjolen under ærmerne.


Trense og knappelukningen er den samme som på Lauras, men sløjfen er placeret i siden og i modsatte side har jeg lavet en række små læg.



Derudover har jeg også for en lille uges tid siden syet en anden kjole til Laura i noget dynebetræk jeg fandt i en stor genbrug i Odense for 14 dage siden. Modellen på denne kjole er også mit helt eget design og dertil er der kommet en af min farmors flakoner på, nogle knapper og en kinalukning for oven. Lommer er indvendig og i et gammelt dynebetræk fra 70´erne købt hos Bloomerskids.dk. Modellen til kjolen er den samme som jeg har anvendt ved fx Mathildes lomme kjole i patchwork stilen.



Ingen kommentarer: