mandag den 21. maj 2012

Smukke stykker håndarbejde fra svundne tider.

Min dejlige elskede farmor har altid holdt meget af strik og håndarbejde og støttede altid andre dygtige kvinder ved at købe ting i ny og næ til julemarkeder, påskemarkeder osv. Jeg vidste godt at hun i en kommode ude i en gang der ikke blev brugt havde en masse af sådan liggende ud over duge, viskestykker osv. Men her efter hendes død har jeg fået lov at kigge den kommode igennem af min far, for har har ikke lyst til at gemme det eller bruge det. Her er kun et LILLE kig ind til nogle af de skønne ting min farmor og farfar gamle kommode indeholder - jeg kunne nemlig ikke have mere med i håndbagagen sidste gang jeg var hos min far på Fyn :( Så min far har lovet mig at tage alle de resterende ting med næste gang han besøger os - der er nemlig duge, viskestykker osv også - ren kræs for ganen fra 1970´erne ;)

Skønne smukke og MEGET stive flakoner, som jeg svagt husker min farmor har brugt i sjældne stunder - men hvorfor skulle de lige " ødelægges " med en sukkerlage der gør dem så stive så stive at de jo næsten kan stå ???


Der lå mange mange af alle disse smukke flakoner og tænker at jeg skal have dem vasket og anvendt på puder til vores nye hjem og hvad jeg ellers kan finde på at benytte dem til, for i brug i hverdagen SKAL de da bare !!! De har ligget længe nok gemt væk.


Disse gule stykker havde min farmor et hav af, og tænker de nok er til mellemlæg eller brødkurv eller måske til at sætte skåle eller noget på..... men ved det ærlig talt ikke for har ALDRIG set dem i brug - virkelig synd, for de er da smukke :)



Disse skønne runde modeller husker jeg tydeligt hun brugte da jeg var lille pige - de lå over staniolen over de kogte kartofler, når hun lavede store middage og kartoflerne skulle holdes varme indtil resten af maden var klar :) De er så smukke både i mønstrene, farverne og så har hun virkelig virkelig passet ufattelig godt på dem, så det skal der fortsættes med !! Jeg ved endnu ikke hvordan de bedst kommer til deres ret...


Med en lille strop, så man ikke brænder fingrene, når den skal af og på.



Denne har jeg heller aldrig set hende bruge, men tænker den måske var ment som et smukt stykke til at have ender en skål eller lysestager eller lignende.


Endnu en sød og smuk men meget meget stiv flakon.


Disse to små søde kjoler aner jeg ikke hvor hun har fra, og har aldrig set hende bruge dem - ej heller min far, så har faktisk ingen anelse om hvad de anvendes til og tror egentlig min farmor har købt dem fordi de bare var så nuser :) Umiddelbart tænker jeg at de burde bruges til at sættes ud over noget meeennn dit bud er lige så godt som mit :)


Skønne og smukke grydelapper, der klart skal anvendes når vi er flyttet ind i vores nye hjem.



Her er så et billede af dem alle sammen og tænk sig at nogen af dem er der mange mange flere eksemplarer af ;)

1 kommentar:

49tine sagde ...

Hej Du
sikken nogle flotte ting du har fundet, kjolerne er da grydelapper :-) sådanne nogle lavede min mormor, og hvis du kigger efter kan du se at der faktisk er strop i, til st hænfe dem op, min mormor lavede også de mest fantastiske kjoler til Barbie dukker så kunne de stå i en toiletrulle og være smukke. Jeg har også en del af de ting, jeg har bare lavet dem selv :-)du skal nok finde noget at bruge dem til, hvad med et tæppe i de gule?
ha en god dag.
Knus Tine