tirsdag den 24. januar 2012

En 60´- 70´er inspireret kjole mere men med et touch af vemod bag

Denne kjole blev ikke blot en kjole for mig, hverken da mønstret i Stof og Stil blev fundet, stoffet eller selve syningen af den stod på. Denne kjole blev nøje og omhyggeligt valgt, klippet og syet FØR min elskede farmor døde d.7 Juli 2011 af kræft. Valget af selve kjolemodellen faldt mig let, for min farmor elskede kjoler der var enkle men samtidig havde små overraskelser, som denne fx har med lommer, ærmerne og de små sorte stykker ved skuldrene. Selve stofferne var også nemme at vælge, for sort måtte der jo selvfølgelig høre til, når jeg nu skulle sy den til hendes forestående begravelse - blomster stoffet MÅTTE det bare være, for min farmor var for mig alt hvad blomster står for. Min farmor ELSKEDE blomster og havde så mange smukke blomster både indenfor og udenfor og hun talte med alle sine blomster indendøre, så de kunne trives bedst muligt - og om de trives - hendes blomster gav mange skud til byens mange andre fruer og videre ud i deres familier osv :) Min farmor havde til sin død en blomst der var næsten lige så gammel som mig - hun huskede ikke helt hvornår hun fik den, men jeg kunne huske at jeg nok havde været omkring de 4-5 år da hun kom hjem med en lille sølle blomst, som nu står og fylder hele hendes vindue og endda har været delt mange gange ! :) Og så var min farmor i sig selv en blomst, hvilket hun tydeligt beviste under sit sygdomsforløb, hvor hun lå meget syg og tæt for døden og hvor vi alle havde taget afsked med hende, men mirakuløst akkurat som en blomst gør det år efter år, så begyndte min farmor atter at blomstre og nåede at få et par dejlige måneder mere sammen med min lille familie og jeg, før hun så blev rigtig syg og altså sov stille ind d.7/7-2011. Som du kære læser nok kan forestille dig, så blev denne kjole ikke bare en kjole, for der kom mange tårer med i selve processen lige fra starten af, men ikke desto mere var stoltheden så meget større, da jeg havde den på til hendes begravelse, fordi jeg følte jeg kunne give hende et flot og værdigt farvel og god rejse. Jeg ved i mit hjerte at min farmor ville have ELSKET min kjole og syntes at det var et utrolig smukt stof og hun ville måske endda have spurgt mig om jeg kunne lave et forklæde eller andet til hende, hvis hun havde levet og været rask ! :) Men jo det var en meget surrealistisk oplevelse at købe, klippe og sy en kjole jeg skulle have på til hendes begravelse FØR hun endnu var gået bort - men jeg vidste at jeg ikke ville kunne få det gennemført, når hun var sovet ind, og jeg VILLE bare vise hende den sidste respekt og ære. Og faktisk så har jeg ikke siddet foran min symaskine sådan rigtigt siden den kjole blev lavet - en smule af gejsten er gået af på trods af jeg har en masse skønne stoffer liggende i de pragtfuldeste farver..... men lysten og gejsten skal nok komme tilbage en dag, men lige pt er det strikkepindene der lokker mest ;)


Hvil i fred min kære farmor - Karen Kristine Hansen f. 12 / 11 - 1927 - d. 7 / 7- 2011. Du vil altid blive husket, være elsket og savnet !!!

Ingen kommentarer: