mandag den 19. marts 2012

En købmandsdisk i vores hjem

Da vi købte det brugte spisebord af Claus moster forelskede vi også i nogle andre gamle møbler hun havde, og denne købmandsdisk var en af dem. Vi startede med at male den i de farver vi nu engang havde eftersom vi ikke dengang havde råd til at købe ny maling, så derfor så den i knap 2 år ud som på det første billede. Men nu syntes vi at den skulle komme til sin ret, så derfor har jeg malet den hvid og vi har sammen malet et par af skufferne i limegrøn og lilla og Claus har omsprayet dem sorte, og vi er temmelig stolte af resultatet og mener begge at denne gang er sidste gang den købmandsdisk har mødt en pensel eller malerrulle :) Nu er den nemlig så smuk og perfekt med skrammer og ridser i træet, som vi hele tiden havde ønsket os :)

Som I måske nok har bemærket på dette billede, så havde vi før Claus ferie en pokkers masse ting, og faktisk har vi ryddet temmelig meget ud i det, men kan ikke komme i bund, da vi skal gøre det hele selv oveni pigerne, dagligdagen, Claus arbejde, mit helbrede osv :( I kan også svagt skimte den orange farve vi havde på en lille del af stuens vægge - vi havde en masse skønne farver med hvide striber på skrå for at bryde overgangene til farverne - vi havde blandt andet rød, pink, orange, to slags lilla, og grøn.


Her havde købmandsdisken fået to lag knækket hvid.


Det færdige resultat den aften sidste penselstrøg havde sluppet kommoden - dog manglede en enkelt sort knop, som lå til tørre.


Og så flot står den idag i vores mellemgang med spisebordet til højre for billedet :) Farverne er så meget flottere i dagslys og ydes slet ikke retfærdighed i skumring.
Jeg har endnu ikke helt fundet ud af hvordan tingene præcist skal stå på den, men tænker at jeg vil lave nogle papirting med snoreophæng og perler til lysestagerne og så få sat nogle af mine homemade uglebilleder op på væggen ovenover kombineret med noget pigerne har lavet eller nogle billeder af dem :)


Nærbilleder af de ting der står på kommoden pt - Et lille alter til minde om min elskede farfar og farmor, som jeg elsker utrolig højt og meget, og savner forfærdelig meget hver eneste dag - der går ikke én dag uden at jeg tænker på dem !! Det sort / hvide billede er deres bryllupsbillede og billedet ved siden af af min farfar tog jeg engang jeg gik på efterskole og viser præcis hvordan min farfar var og som jeg altid vil huske ham :) Med et kæmpe stort drenge smil og glimt i øjnene !!! Blomster hører der bare til dette lille alter, for min farmor havde utrolig grønne fingre og begge elskede blomster :) Den smukke skæve ske var min farfars kæreste eje og fik han i konfirmationsgave og brugte han indtil han kom på plejehjemmet et par år før sin død. Hans initialer står bagpå og den er skæv og tyndslidt af mange måltiders brug :) Faktisk var jeg den eneste der måtte bruge hans ske og aldrig fik skæld ud, hvis ikke jeg havde spurgt om lov - jeg har også min egen ske, som jeg fik fast hos min farmor og farfar :) Lommeuret var også en af min farfars kæreste eje, som han også fik som konfirmand, og jeg har sjældent set ham bruge det, fordi han var så bange for at tabe det !! Kæden er ikke den originale for den tabte han vist, så den er kommet til senere. Min far fik den i sin tid af min farfar, og han gav det til mig, da jeg i december 2010 kom akut på sygehuset og ingen vidste hvad jeg fejlede - 8½ mdr før min fibromyalgi diagnose. Jeg sov med min farfars lommeur i hånd resten af indlæggelsen og bar det på mig non stop indtil jeg blev udskrevet - jeg følte stærkt hans nærvær og er fuldt ud sikker på at han og uret hjalp mig igennem nogle meget meget svære stunder under den indlæggelse !!!


En af mine homemade uglebilleder og to skønne farver lys - de er møgskæve men yderst charmerende, fordi de har kant ligesom vi andre har det :)


Nogle af de perleting vi endnu ikke har fået strøget - skønne ugler jeg har nappet idéerne fra fra andre blogger og så lavet dem til mine egne i form af farverne, blå øjne i stedet for hvide osv. Den gule plade er vores ældste datter Lauras værk - hun er begyndt at følge kanterne og lave mønstre på den måde og virkelig udforske, hvad en perleplade kan bruges til :) Så fantastisk at se hende sidde og nørkle og være vidne til hvordan hendes tanker formes ud fra hendes hænders brug :)

Ingen kommentarer: