mandag den 14. januar 2013

Stolthed i det uendelige.

Alle forældre kender til det at have børn, hvor man i en stille stund sidder og beundrer sine poder og pludselig går det op for én, at de bare uden man rigtig har bemærket det er blevet til små mennesker !!! Det var hvad vi igår formiddag var vidner til herhjemme hos os. Vi har da længe syntes at pigerne var blevet meget store - Mathilde taler utrolig meget i sætninger og er begyndt at udtrykke følelser og forklare forskellige ting. Laura bruger slet ikke blev mere og har ikke gjort det længe. Men nu kan Claus og jeg simpelthen prale med, for det kommer vi unægtelig til at gøre, at vi altså nu er nærmest 3 voksne herhjemme - for man er da pludselig en lille voksen, når man er i stand til at skrive op til flere forskellige ord. Jep den er god nok Laura har simpelthen knækket koden med at skrive bogstaver og dermed fundet ud af der er en kæmpe uudforsket verden, der venter på hende !! 

Hun har meget på det senest bedt mig om at skrive forskellige ting på papir, men først igår forsøgte hun at skrive ord og gæt hvad det første ord hun skrev var - ikke far, ikke sit eget navn... næh nej hun valgte at skrive mor :) Spørg lige om mit hjerte græd af glæde og stolthed, spørg lige om jeg ikke bare var lykkelig på hendes vegne over at se det lykkedes for hende og se hendes begejstring over at hun kunne, men også min egen lykke over at mit ældste barn pludselig er blevet så stor !!! :) Og så fik hun ellers mod på det og fik skrevet far og da hun ville skrive sit eget navn kom hun til at lave et c foran la og ja så fortalte jeg hende at hvis hun kunne skrive et s til sidst så havde hun pludselig skrevet sin fars navn. Så her er hvad vores 3 årige datter fik skrevet igår plus et mere med hendes navn, som jeg straks satte på hendes dør :)


Efterfølgende da vi skulle til fødselsdag om eftermiddagen kunne man tydeligt mærke på Laura at hun virkelig var meget observerende, for pludselig bemærkede hun bogstaver på postkasser, skilte, biler, bygninger osv. Og da hun skulle vise sin farbedste at hun kunne skrive viste jeg hende at nogle bogstaver kunne ændres til andre, hvis blot man lige lavede en lille ændring. Fx P til B eller P til R eller F til E.

Og i morges i børnehaven måtte hun da også lige skrive Laura, mor og far og klippe dem ud og give mig med hjem :)

Mathilde har også fået lysten til at skrive ligesom Laura - alting pt skal være ligesom Laura :) Men hun har erkendt, at hun altså ikke rigtig kan skrive endnu, fordi hun ikke er helt så stor som Laura. Til gengæld venter der Mathilde en hård uge, for hun skal til at kvitte middagsluren i børnehaven og på fredag ryger sutten afsted mod julemanden :)

Ingen kommentarer: