mandag den 11. august 2014

Gang i saftkogeren.

Er du også begyndt at få gang i alle råvarerne der er frit tilgængelige ude i naturen ? Det har vi nu været i et stykke tid herhjemme og vi ELSKER det !! Både det at komme ud sammen og finde frugter og bær, det at lave det og det at drikke og spise det !!!

Her havde Claus og jeg været på tur og fundet en masse skønne og lækre frugter og bær rundt omkring hvor vi bor - der er æbler, to slags blommer, brombær og rabarber i - rabarberne er fra haven.



Her er hvad der kom ud af det - vi købte 5 flasker skøn juice i Mesinge, da vi var på ferie i Kerteminde, og nu kan vi så bruge flaskerne, som bare er geniale til det her formål.


Her havde vi fået fat i lækre kirsebær, så saften blev noget mørkere og mere kraftig i smagen. Og denne gang stod jeg og pillede alle stenene fra i blommerne og lavede resterne om til syltetøj - jeg har en svaghed for at lave syltetøj med vanilje, kanel og chokolade - elsker bladingen af smagene, men mange synes det lyder meget mærkeligt og underligt at komme i en syltetøj, men når først de har smagt det, ja...... Så plejer der at komme bestillinger :)


Og her er så det meste af det vi har fået lavet - den gule saft og syltetøj er kun lavet på små gule blommer, som dog gav mere end blot denne produktion, for lige til slut i vores plukke proces blev jeg for første gang siden barndommen stukket af en hveps, der ud af den blå pludselig sad i min venstre overarm - så jeg fik pludselig uventet mulighed for at vise pigerne hvordan man kan behandle et hvepsestik - gudskelov at jeg kunne huske hvordan min farmor plejede at komme godt med sukker på mine bistik som barn. Claus synes dog jeg først skulle komme sådan noget kløe og svie spray på, og så kom jeg godt med sukker på og et stykke vådt toiletpapir rundt om og så en lang bred elastik til buksesyning stramt rundt om som åre presser. Det sved en del, men det hverken hævede eller noget andet, da sukkeret hurtigt begyndte at trække giften ud. 

Vi har dog allerede fået drukket en del saft, for den smager altså bare så skønt og slukker så meget bedre tørsten og så kommer jeg vanilje i - så idag har jeg pigerne hjemme til en mor og døtre hyggedag, så tror vi skal ud og samle frugter og bær :)


Ingen kommentarer: