tirsdag den 16. april 2013

Kom forår, kom farver, kom skønne dufte :)

Så er der kommet gang i vores have, og nøj hvor vi alle fire har nydt det pragtfulde vejr vi har haft de sidste 3 dages tid :0) Pigerne fik nyt sand i sandkassen i søndags og røg direkte ud og legede med det, og jeg hentede dem tidligt igår i børnehaven og de fløj ud og legede med sandet lige så snart vi kom hjem :) Er bare så skønt at se dem være helt optaget af deres lege og helt glemme alt om tid og sted :0) Og ja imens de har hygget i haven, så har jeg fået plantet og styret min lyst og længsel efter naturen, som jeg er vokset op med og i - jeg er bare i den grad mere en landpige end en bypige!!! Jeg savner sådan at have naturen noget mere omkring mig, og kunne gå i skoven og tage til stranden, hvor der er sten, skaller og tang. Jeg kan godt mærke at min iver efter foråret og alle de dejlige ting der hører sig med, som jeg er vokset op med spirer inden i mig, men jeg kan også mærke sorgen over ikke at kunne opleve de ting jeg gjorte sammen med mine piger, fordi jeg ikke længere har den tilknytning til mine barndomssteder. Men jeg øser en masse til mine piger af min viden og erfaring og ikke mindst glæde og begejstring for naturen og tingene ved den hele året rundt, og heldigvis er de lige så glade for naturen og være i den og have den omkring sig, så er bare skønt!!!! :0)

Her har jeg plantet nogle smukke stedmoderblomster fra Netto - jeg er vokset op med vilde stedmoder på markerne og i grøftekanterne, så de hører bare med i vores have :)


Fuchsia har jeg bare en helt speciel forkærlighed for - min farmor elskede disse smukke blomster og havde en del af dem og især en husker jeg meget meget tydeligt. En kæmpe stor fuchsia med kæmpe store blomster, som var i mange lag -størstedelen af landsbyens folk elskede min farmors fuchsia og kom gerne forbi for at dufte til den og se hvor flot den var og min farmor delte gerne den med andre :) Jeg husker at sidde på min farmor og farfars trappetrin og samle de nedfaldne hoveder op og forsigtigt åbne dem og lege at det var små flotte damer med de smukkeste gallakjoler :0)


Vores anden smukke fuchsia :)


En quality street dåse kan også bruges til andet end slik og småkager - de tre resterende jordbærplanter er kommet ned i den :)


Vi prøver denne model til jordbær, som skal op og hænge, for selvom vi godt ved at fuglene nok vil være noget interesseret i dem, ja så har vi altså en kat der vil være meget interesseret i dem, hvis vi placerer dem ved jorden. Så pest eller kolera ......


Vores dejlige blomster - alle fra Netto :)


Denne kasse med hjul har pigerne og jeg plantet med dejligt stauder fra Bauhaus.


De er da bare smukke og absolut også et must for mig at have i vores have, for havde min farmor og farfar et væld af i deres have og jeg husker alle de smukke farver og ikke mindst duften, når min farfar kom ind med favnen fuld af blomster til min farmor :)


Jeg har købt to lyserøde, to gule, to hvide og to mørkelilla, så de skal nok blive smukke når de rigtig blomstre og står i fuld flor :)


Mit stativ med dejlige blomster, skønne dufte og smukke farver.


Dem her købte jeg imorges hos en blomsterhandler for 10 kr stk, så gav 20 kr for disse to planter.


Netto blomster.


Jeg er helt syg med denne farve, for synes der er så meget kraft i den at den kun kan gøre mig glad i låget og så dufter den helt fantastisk :)


De er så smukke i farven de her blomster fra Netto, og derfor er de også bare svære at tage billeder af, for de gløder jo helt.



Vi har også fået sået igår og her er vores potter osv fyldt op med blomsterfrø - de fire bakker med 6 huller i hver er sået med morgenfruer, blandede sommerblomster og kornblomster. Den store lyserøde kasse er der sået ærter i og det er der også i de 8 plantebøtter. Den lille lyserøde og lyseblå kasse er med morgenfruer :)


Dejlige blomster fra Rema1000, som jeg er spændt på at se, når de blomstre, for på billedet ser de bare skønne ud - den ene burde være med lyserøde og den anden med fersken/ orange blomster.


Vores selvvandende kasse med to slags rabarber.


Foran vores hoveddør har jeg sat disse dejlige blomster, for der skal da også lige være noget der :)


Derudover har vi sådanne tre altankasser ude i haven, hvor den ene er med radisser, en med gulerødder og den sidste med ærter i den ene ende og bønner i den anden. Derudover skal vi have nogle poser med læggekartofler, pose til ophæng med tomatplante og vist også en der skal stå op af en væg og et hav af kasser vi har til spiring med blomster, basilikum, persille og tomater :) Så vi håber på at få et væld af blomster i vores have i år med dejlige farver og lækre dufte og en masse grønt vi kan spise :0)

Ingen kommentarer: