torsdag den 5. juli 2012

Vores beplantninger

Jeg vil ikke benægte at jeg i den grad nyder at vi er kommet ned til jorden og har fået vores egen have, for når man er vokset op på en fynsk bondegård med alt hvad det indebærer, så føles det unægtelig godt for sjælen endelig at kunne få blomster, men også at kunne plante ting sammen med mine piger og kigge til det hver dag. Så jeg har plantet forskellige ting, som trods sommerens drilske vejr egentlig klarer sig temmelig godt.

Her er et kig til en endnu lille gulerodsplante - det kan godt være den ikke når at blive gulerod til høstning og spisning senere, men pigerne og jeg nyder at se den vokse og udvikle sig fra dag til dag og vande den og pt er det mit primære mål med at plante ting - at vi så måske kan få en spiselig gulerod som slutresultat vil kun være en fed gevinst :)


Vores ærter håber jeg inderligt bliver til noget, for begge piger er helt vilde med ærter og jeg er sikker på at de vil ELSKE at plukke dem fra dises skønne planter.


Mine to slags blømsterfrø - jeg havde gemt alle papirer på både frø og blosmterknolde men pga al sommerens voldsomme regn, så er de altså gået tabt :( Så nu er jeg endnu mere spændt på at se blomsterne komme op, for kan godt huske nogenlunde hvilke blomster jeg havde købt, men aner ikke helt hvilke der er hvor.


Mine første fuchia - jeg har en stor kærlighed til disse smukke blomster pga skønne minder om min elskede farmor, som ALTID havde sådan nogle smukke eksemplarer hængende om sommeren - og især en var min store kærlighed og min farmors ligeledes og den hang ved døren og havde kæmpe blomsterhoveder med så mange blade som jeg aldrig har set en fuchia have og mener den havde samme farvekombination som denne på billedet.


De er da flotte sådan nogle fuchiablomster - kraftig skøn pink farve og indeni så sart svag lyserød.



Og min anden fuchia som jeg jo også synes er så ufattelig smuk, men som har haft det lidt svære idet den ikke er kommet op og hænge og derfor er blevet ramt af en masse regn :( Men jeg forsøger at passe og pleje den, for den SKAL bare overleve !!!


Og så en af mine blomsterknolde som jeg har købt i føtex og bare frydes over hver dag når jeg kigger til den og vander den og pusler omkring. Det er kun en knold men den skyder tre steder, så håber der kommer godt med blomster engang med tiden.


De har været lang tid undervejs og min far har ment et par gange at pga sent beplantning og intet resultat at mine knolde ikke ville komme i år, men med daglig pasning, plejning, vanding og lidt gødning så har jeg faktisk kun 2 krukker med knolde som endnu ikke spirer.

Denne krukke og den nedenunder er begge kommet frem på blot 3 dage, så synes de er begyndt at rykke.



Min smukke røde blomst, som min dejlige far har givet mig og som jeg bare ikke kunne lade blive i havecentret, fordi den jo er lidt skæv i det men i mine øjne mest er unik - den har på den ene side disse smukke blomster med en kraftig rød farve og hvid inde i midten af bladene og ....


på den anden side har helt røde blomsterblade - den er da helt speciel og utrolig smuk ikke ???


Og den anden blomst min far også gav mig, som bare vokser nærmest som ukrudt - man kan vist rolig sige at den trives hvor den hænger og den dufter som blomster jo gør bare pragtfuld !!!



Så smukke er blomsterhovederne :)

Ingen kommentarer: